;

dodatkowe -20% rabatu od ceny pierwszej na wybrane produkty 4f - tylko do 26.09 !

0 szt.

Nie masz produktów w koszyku.

Product was successfully added to your shopping cart.

Jak utrzymać temperaturę ciała podczas treningu?

Jak utrzymać temperaturę ciała podczas treningu?

Trening w wysokiej temperaturze jest nie tylko niekomfortowy, ale może być także niebezpieczny. Kiedy otoczenie jest parne i ciepłe, ciało szybciej się nagrzewa, co może prowadzić do nieprzyjemnych konsekwencji. Zmiana temperatury ciała już o 2 stopnie prowadzi do zakłócenia podstawowych procesów metabolicznych w tkankach. Jeżeli wahania temperatury będą większe, dochodzi do upośledzenia funkcji fizycznych oraz psychicznych. Nic więc dziwnego, że gdy ćwiczymy w gorące dni na dworze lub siłowni bez klimatyzacji, nie czujemy się zbyt dobrze. Kiedy przegrzanie ciała podczas treningu jest groźne i w jaki sposób możemy utrzymać prawidłową temperaturę w trakcie ćwiczeń?

Wzrost temperatury w mięśniach podczas treningu

Mięśnie pełnią w naszym ciele wiele ważnych funkcji. Nie są tylko elementem estetycznym, który, odpowiednio rozbudowany wpływa na nasz wygląd, ale biorą udział także, między innymi, w utrzymywaniu względnie stałej temperatury organizmu. W jaki sposób to robią? Zobaczmy.

  1. Mięśnie odpowiedzialne są za produkcję ciepła w organizmie. Szacuje się, że wytwarzają go aż 20%, aczkolwiek jeżeli schłodzimy ciało do 30 stopni (co oznaczałoby prawie śmierć organizmu), już 1,5 h wysiłku fizycznego wystarczyłoby, aby podnieść ją do 38 stopni, zakładając, że nasze ciało byłoby w stanie działać z wyższą intensywnością.

  2. Wytwarzanie ciepła organizmu uzależnione jest od tempa jego metabolizmu. Nawet do 80% energii chemicznej ulega zamianie na ciepło. Podczas intensywnego wysiłku tempo metabolizmu może wzrosnąć nawet 20-krotnie.

Czym grozi przegrzanie mięśni?

Im wyższa temperatura, tym bardziej nasilają się w naszym ciele procesy, sprzyjające szybszemu zmęczeniu mięśni oraz degradacji masy mięśniowej. Latem, w wysokiej temperaturze, nietrudno o przegrzanie mięśni, dlatego, zamiast stawiać na długie i intensywne sesje, lepiej nieco zwolnić i wykonywać umiarkowany wysiłek fizyczny. Zbyt duże przegrzanie mięśni może prowadzić do:

  • nadprodukcji reaktywnych form tlenu (ROS), które łatwo wchodzą w interakcje z białkami i DNA, prowadząc do ich uszkodzenia;

  • osiągnięcia krytycznej ilości ROS, co koreluje z atrofią mięśni.

Oczywiście organizm człowieka uruchamia pewne mechanizmy ochronne, które mają zapobiegać nadmiernemu przegrzaniu mięśni. Jednym z takich mechanizmów jest produkcja białek HSP, których zadaniem jest ochrona innych białek przed denaturacją. Wciąż jednak warto podejmować różne środki, które pomogą nam utrzymać odpowiednią temperaturę ciała w trakcie treningu podczas upałów.

Jak utrzymać temperaturę ciała podczas rozgrzewki i treningu?

Istnieje kilka sposobów, które zapobiegną nadmiernemu przegrzaniu mięśni. Są to:

  • - unikanie treningu w nagrzanych, nasłonecznionych miejscach;

  • - ćwiczenie wczesnym rankiem lub późnym wieczorem, aby uniknąć najwyższych temperatur;

  • - systematyczne nawadnianie wodą i elektrolitami;

  • - dobór odpowiedniej odzieży treningowej.

Jaki strój pomoże zabezpieczyć rozgrzane ciało po treningu?

Poszukując odzieży na fitness i trening, warto wrócić uwagę na ubrania termoaktywne z funkcją termoregulacji. Są to stroje, stworzone ze specjalnej tkaniny. Ułatwiającej utrzymanie stałej temperatury ciała. Co więcej, odzież z tkaniny termoaktywnej zapewnia również odprowadzenie wilgoci na zewnątrz, odparowując ją z ciała. Jest to bardzo przydatne podczas treningu w gorących warunkach.

Rozgrzane ciało po treningu warto też odpowiednio zabezpieczyć, decydując się na produkty membranowe, które chronią je przed działaniem słońca i warunkami atmosferycznymi.

Nie wolno zapominać także o specjalnych, oddychających skarpetkach oraz obuwiu sportowym męskim i damskim, które umożliwi nam pełną swobodę ruchu, ale jednocześnie będzie przepuszczało powietrze, gwarantując bezpieczeństwo naszym stopom.